Angelina Jolie dan Bill Gates merupakan orang yang paling dikagumi di dunia pada tahun 2018

YouGov
April 24, 2018, 1:00 AM GMT+0

Bill Gates dan Angelina Jolie sekali lagi menjadi lelaki dan wanita yang paling dikagumi di dunia dalam kajian YouGov tentang tokoh-tokoh masyarakat yang dipandang tinggi oleh penduduk bumi.

Perintis teknologi dan seorang dermawan, Bill Gates menduduki tempat teratas setiap kali YouGov menjalankan tinjauan ini, sementara Angelina Jolie juga berada di tempat pertama dalam tiga tinjauan sejak tahun 2015 apabila kategori berasingan untuk lelaki dan wanita diperkenalkan.

Tahun ini, kajian ini diperluaskan untuk merangkumi pandangan orang di 35 buah negara – yang paling banyak – dan ini bermakna YouGov menemu bual lebih daripada 37,000 orang untuk menyusun senarai.

Penghibur menguasai dua puluh kedudukan teratas untuk kategori wanita, dengan 14 wanita yang paling dikagumi ialah pelakon, penyanyi atau penyampai TV (walaupun beberapa orang, seperti Emma Watson dan Angelina Jolie, juga terkenal kerana kerja kemanusiaan mereka). Sebaliknya, senarai lelaki yang paling dikagumi terdiri daripada pelbagai latar belakang termasuk politik, perniagaan dan sukan.

Bekas pasangan presiden AS, Barack dan Michelle Obama menduduki dua kedudukan di tempat kedua, mewakili kenaikan tiga kedudukan untuk Michelle dan tiada perubahan untuk Barack. Presiden ke-44 Amerika Syarikat ini berada di kedudukan 15 tempat lebih tinggi daripada lelaki yang menggantikannya - dengan Donald Trump menaiki satu tempat sejak kajian terakhir. Malah, bekas presiden AS berada di kedudukan yang lebih tinggi daripada Donald Trump, presiden AS pada masa ini, di semua negara yang ditinjau kecuali di Rusia.

Keputusan dikira daripada gabungan jawapan kepada dua soalan - sama ada responden benar-benar mengagumi tokoh tersebut dan kemudian sama ada tokoh itu paling dikagumi oleh responden. Keputusan setiap negara dalam kompilasi global juga diberi wajaran untuk mewakili saiz populasi negara tersebut. (Metodologi penuh boleh didapati di bawah)

Dalam senarai tokoh-tokoh global sahaja, Obama menduduki tempat pertama di 19 buah negara, berbanding hanya 6 untuk Bill Gates. Namun begitu, oleh kerana bekas presiden ini mempunyai prestasi yang agak teruk di negara-negara berpenduduk ramai seperti China (ke-7) dan Rusia (ke-12), Gates - yang menduduki tempat empat teratas di setiap negara yang tersenarai - mengaut tempat teratas.

Pengacara TV Amerika, Oprah Winfrey naik satu kedudukan untuk menjadi wanita ketiga yang paling dikagumi di dunia, mengalahkan Ratu Elizabeth II dan Hillary Clinton yang telah jatuh ke tempat keempat dan kelima masing-masing.

Daripada tokoh-tokoh masyarakat yang kekal di tangga 20 teratas dunia dari masa lalu, Emma Watson telah menyaksikan kenaikan terbesar dalam ranking, mendaki dari tempat ke-13 pada 2016 ke tempat ke-6 pada tahun ini. Turut mengalami peningkatan yang ketara ialah penyanyi Amerika Taylor Swift (naik dari tempat ke-14 ke tempat ke-9) dan usahawan China, Jack Ma (dari tempat ke-10 ke tempat ke-5).

Tokoh terkenal tempatan dan metodologi penuh

Pada bulan Disember, YouGov telah mengumpulkan pencalonan terbuka daripada ahli panel merentasi 35 buah negara, dengan satu soalan mudah: "Berfikir tentang orang-orang yang masih hidup di dunia hari ini, [lelaki atau wanita] manakah yang paling anda kagumi?" Pencalonan ini kemudiannya digunakan untuk menyusun senarai 20 lelaki dan 20 wanita yang menerima pencalonan paling banyak dan dicalonkan di sekurang-kurangnya empat negara. 10 tokoh tempatan yang popular turut ditambah ke dalam senarai untuk setiap negara.

Pada awal tahun ini, kami menggunakan senarai tersebut untuk membuat tinjauan di setiap 35 negara dengan menanyakan dua soalan: “siapa yang anda benar-benar kagumi?”, di mana responden boleh membuat beberapa pilihan, dan “siapa yang anda PALING kagumi?”, di mana mereka boleh hanya pilih satu. Bilangan untuk kedua-dua jawapan ini digabungkan ke dalam satu bahagian peratusan kekaguman. Dengan bertanya dua soalan kepada responden, kita dapat memahami keluasan (iaitu jangkauan global) dan juga kesungguhan sokongan seseorang.

Secara keseluruhan, kami melakukan tinjauan di negara-negara yang membentuk lebih daripada dua pertiga populasi dunia. Walau bagaimanapun, sesetengah bahagian dunia diwakili dengan lebih baik berbanding yang lain, jadi kita menimbang impak negara-negara tertentu kepada skor akhir dan menilai yang lain supaya skor global mencerminkan pecahan sentimen di dunia secara keseluruhan dengan lebih tepat.

Semua tinjauan dijalankan secara dalam talian, dan di kebanyakan negara, penembusan internet adalah sangat rendah sehingga sampel hanya boleh dianggap sebagai wakil untuk populasi dalam talian. Negara-negara yang mempunyai populasi dalam talian lebih rendah daripada 60% ialah Brazil, China, Mesir, India, Indonesia, Mexico, Maghribi, Pakistan, Filipina, Afrika Selatan, Thailand dan Vietnam.