Masakan Singapura klasik yang disenaraikan oleh warga Singapura

Kim HoPR Manager
October 30, 2019, 8:43 AM GMT+0

YouGov membuat tinjauan ke atas orang ramai tentang 50 hidangan tradisional Singapura seperti nasi ayam, ketam bercili dan kuih.

Warga Singapura sangat meminati makanan mereka sendiri. Tinjauan YouGov baru-baru ini mendapati bahawa 96% warga Singapura menikmati masakan negara mereka sendiri. Penyelidikan terbaru YouGov mengkaji statistik tersebut dengan lebih mendalam dan mendedahkan populariti 50 makanan klasik Singapura.

Savuri

Nasi ayam Hainan mendahului senarai savuri, dengan 89% warga Singapura yang telah mencubanya mengatakan bahawa mereka menyukainya. Ia diikuti rapat oleh sate (87%) dan popia (86%).

Menurut orang ramai, hidangan utama lain termasuk char kway teow (86%), nasi lemak (84%) dan kuih lobak goreng (84%).

Di bahagian paling bawah senarai tersebut adalah bubur katak. Walaupun 82% warga Singapura telah mencuba hidangan mencabar, hanya 50% daripada mereka yang telah mencuba hidangan amfibia dimasak menyatakan mereka menyukainya. Bubur katak sangat popular di kalangan mereka yang berumur 45 hingga 54 tahun, dengan 59% mengatakan mereka menyukainya, berbanding 39% daripada mereka yang berumur 18 hingga 24 tahun.

Lor mee berada di tangga kedua dari bawah, dengan hanya 63% daripada mereka yang telah mencuba hidangan mi ini menyukainya.

Terdapat juga perbezaan dalam pilihan makanan bergantung pada usia. Warga Singapura yang lebih muda (18 hingga 24 tahun) lebih cenderung untuk menyukai roti prata berbanding warga Singapura yang lebih tua (berusia 55 tahun ke atas) (96% berbanding 81%). Walaupun warga Singapura yang lebih tua lebih cenderung untuk menikmati cheng tng berbanding warga muda Singapura (82% vs. 45%).

Manis

Beralih ke makanan manis, keputusan mendapati tau huay duduk di Tangga Teratas, dengan 84% warga Singapura mengatakan mereka menyukainya. Ia satu-satunya makanan pencuci mulut di Tangga Teratas.

Mengikuti tau huay di Tangga Atas ialah rojak sayur dan buah (81%) dan sarapan pagi tradisional iaitu roti bakar kaya (76%).

Hidangan pencuci mulut yang lain termasuk chee cheong fun (79%), mee chiang kueh (76%), cendol (75%) dan tart nenas (71%).

Ang ku kueh berada di kedudukan terbawah, dengan hanya 61% daripada mereka yang pernah merasanya mengatakan mereka menikmati pengalaman ini. Bukan sesuatu yang mengejutkan apabila hidangan pencuci mulut tradisional Cina adalah yang paling popular di kalangan orang Cina (dengan 63% menyukainya) berbanding orang Melayu (55%) atau India (44%).

Data menunjukkan bahawa lelaki juga lebih cenderung berbanding wanita untuk menikmati pisang goreng (71% vs 65%) dan cendol (79% vs. 70%). Manakala wanita lebih cenderung menikmati onde-onde (76% vs 69%).